Нестеров И.В. Приключения одной инвективы

26 июля, 2020

 

 

                В истории русского мата одна из базовых инвектив – существительное  б…  –  по частоте встречаемости в письменных источниках в разы превосходит вместе взятые остальные (существительные п… , х… ; глагол е… ). Уже от рубежа X – XI веков,  первых лет существования нашей литературы, известно появление упомянутой лексемы в Уставе князя Владимира «О церковных судах»1 , позднее – в такого же названия Уставе князя Ярослава.

                Использование данного слова не ограничивалось одними законодательными сборниками. Под 1186 годом летописец (автор первой половины XIII века), говоря об изгнании новгородцами очередного князя, сурово резюмирует: «Таков бе у них обычай, у б…диных детей». Триллер начала 13 века описан в новгородской же берестяной грамоте №531. Сопровождался он руганью и угрозами убийства. Потерпевшая жалуется, что обидчик «назовал еси [меня] …коровою, а дочерь – б…дею»2 . Далее, особенно с XVI-XVII вв. количество употреблений б… растет как снежный ком (последнее, впрочем, объясняется бόльшим числом дошедших документов вообще).

                На другой стороне «баррикад» почти полная тишина. Из русских средневековых документов сходу вспомнишь разве Челобитную московских торговых людей 1605 года, хранящуюся в Центральном архиве Нижегородской области, где упоминается Василий Ефимьев сын прозвищем П…3 . И хотя в новой истории России количество таких источников растет, оно не в состоянии конкурировать с победным шествием б… .

                В чем же причина? Ответ удивителен: б… до прихода большевиков в систему непечатных слов не входило! С ним по-дружески обращался словарь Даля всех дореволюционных изданий, где, помимо 6 форм б… и его производных, связанных по значению с блудом, имеется еще:

7) б…ская трава, растение Aspidium filix mas

8) б…ские орехи –  Pinus cambra

9) б…ская строка, типографский термин для малой части строки, не уместившейся внизу страницы.

                Следует также помнить о чередовании гласных, которое, по нынешним понятиям, превращает непечатное б… в печатное «блуд» (в древнерусском языке были и другие варианты чередования).

                Подобное невозможно в случае с другими тремя базовыми словами – табу.

                Что касается б… , приключения его после 1917 года были следующие: в 20-е, в ходе экспериментов по сексуальному, вербальному и прочему раскрепощению общества, какое-либо табуирование вряд ли могло происходить. Но уже в первом издании словаря Ушакова 1934 г. б… в алфавитном ряду тома 1 не присутствовало. Поскольку 1930 год по многим цензурным признакам резко отличался от 1929, полагаем, что наложение запрета на б… именно в период 1930 – 1934 г.г. и случилось.

                Новая волна вербального раскрепощения 1990-х вновь легализовала этот термин, правда, ни ботанических, ни типографских значений у него уже не имелось, см.: Большой толковый словарь русского языка., изд.РАН. СПб, 1998. Кстати, «конкуренты» б… – е… , п… , х… здесь не присутствуют.

                Но «борьба за нравственность» и тут оказалась выше: из толковых словарей 2000-х годов б… вновь выпадает.

                Безусловно, депутатам, пекущимся о моральном здоровье населения, некогда постигать лингвистические тонкости русского языка и его историю. Тем не менее, следует объяснить:  до 1917 года существовала стройная и общепонятная система русских матерных инвектив, включавшая в себя два существительных для обозначения мужского и женского детородных органов, а также один глагол, обозначавший акт слияния. Введение в эту систему термина б…  в начале 1930-х было немотивированным и ненаучным.

 

Примечания:

 1 Точнее: 996-1011 г.г., между упомянутыми в Уставе Десятинной церковью, и смертью княгини Анны, жены Владимира.

2 Арциховский А.В., Янин В.Л.  Новгородские грамоты на бересте. М., 1978. с.131.

3 ЦАНО, фонд Нижегородского Печерского монастыря, оп.589  д.30.


Текст

Устав князя Ярослава О церковных судах

  1. А се аз, князь великыи Ярослав, сын Володимеров, по данию отца своего сгадал есмь с митрополитом киевским и всея Руси Иларионом, сложихом греческыи номоканон; еже не подобаеть сих тяж судити князю, ни бояром его, ни судиям его, дал есмь митрополиту и епископом: роспусты по всем городом, 10-ю неделю мыта к церкви и к митрополиту, а людем его не даяти мыта нигде; осминечье дал есми.
  2. Аще кто умчить девку или насилить, аще боярская дочи будеть, за сором ей 5 гривензлата, а митрополиту 5 гривен золота; аще будеть менших бояр, гривна золота ей, а митрополиту гривна золота; а добрых людеи будеть, за сором рубль, а митрополиту рубль; на умыцех по 60 митрополиту, а князь их казнить.
  3. Аще кто пошибаеть боярскую дочерь или боярскую жену, за сором еи 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота; а меньших бояр — гривна золота, а митрополиту — гривна золота; нарочитых людеи — два рубля, а митрополиту два рубля; простыи чади — 12 гривен кун, а митрополиту 12 гривен, а князь казнитель.
  4. Аще же пустить боярин жену великых бояр, за сором ей 300 гривен, а митрополиту 5 гривен золота, а менших бояр гривна золота, а митрополиту гривна золота; а нарочитых людии 2 рубля, а митрополиту 2 рубля; простои чади 12 гривен, а митрополиту 12 гривен, а князь казнить.
  5. Аще же девка блядеть или дитяти добудеть у отца, у матери или вдовою, обличивше, пояти ю в дом церковныи.
  6. Тако же и женка без своего мужа или при мужи дитяти добудеть, да погубить, или в свиньи ввержеть, или утопить, обличивши, пояти (и) в дом церковныи, а чим ю паки род окупить.
  7. Аже девка засядеть великих бояр, митрополиту 5 гривен золота, а менших бояр — гривна золота, а нарочитых людии — 12 гривен, а простои чади рубль.
  8. Аже муж от жены блядеть, митрополиту нет кун, князь казнити.
  9. Аже муж оженится иною женою, а с старою не роспустится, митрополиту вина, молодую поняти в дом церковны(и), а с старою жити.
  10. Аже поидеть жена от своего мужа за иныи муж или иметь блясти26от мужа, ту жену поняти в дом церковныи, а новоженя в продажи митрополиту.
  11. Аще будеть жене лихыи недуг, или слепа, или долгая болезнь, про то еа не пустити.
  12. Тако же и жене нелзе пустити мужа.

1З. Аще кум с кумою блуд створить, митрополиту 12 гривен, а опитемии указание от бога.

  1. Аще кто зажжеть гумно, или двор, или иное что, митрополиту 40 гривен, а опитемию подоимуть, а князь казнить.
  2. Аще кто с сестрою блуд створить, митрополиту 40 гривен, а во опитемии указано по закону.
  3. Аще ближний род поимется, митрополиту 40 гривен, а их разлучити, а опитемию приимуть.
  4. Аще кто иметь две жены водити, митрополиту 20 гривен, а которая подлегла, тую пояти в дом церковныи, а первую жену держати по закону. Иметь ли лихо ею держати, казнью казнити.
  5. Аще муж роспустится с женою по своей воли, а будеть ли венчальная, и дадять митрополиту 12 гривен, будеть ли невенчальная, митрополиту 6 гривен.
  6. Аще жидовин или бесерменин будеть с рускою, на иноязычницех митрополиту 50 гривен, а рускую поняти в дом церковныи.
  7. Аще кто блудить с черницею, митрополиту 40 гривен, а во опитемию вложити.
  8. Аще ли кто с животиною блуд створить, митрополиту 12 гривен, а во опитемии и в казни.
  9. Аще свекор с снохою блудить, митрополиту 40 гривен, а опитемию приимуть по закону.
  10. Аще кто з двема сестрама в блуд владеть, митрополиту 12 гривен.
  11. Аще кто с падчерицею блудить, митрополиту 12 гривен.
  12. Аще деверь с ятровию впадеть, митрополиту 12 гривен.
  13. Аще кто с мачехою в блуд впадеть, митрополиту 12 гривен.
  14. Аще два брата с единою женою, митрополиту 30 гривен, а женку поняти в дом церковныи.
  15. Аще отец с дочерию впадеть в блуд, митрополиту 40 гривен, а опитемию приимуть по закону.
  16. Аще девка не въсхощеть замуж, то отец и мати силою дадять. А что девка учинить над собою, то отец и мати митрополиту в вине.
  17. Аще кто зоветь чюжую жену блядию, а будеть боярьская жена великых бояр, за сором 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота, а князь казнить; а будеть меньших бояр — 3 гривны золота, а митрополиту рубль; оже будеть городскых людей — 3 гривны золота, а митрополиту рубль; селенце — 60 резан, а митрополиту 3 гривны.
  18. Аще кто пострижеть кому голову или бороду, митрополиту 12 гривен, а князь казнить.
  19. Аще муж иметь красти конопле или лен и всякое жито, митрополиту 12 гривен. Тако же и женка.
  20. Аще муж крадеть белыа порты, или портища, или полотны, и митрополиту 3 гривны, и тако же и женка.
  21. Аще кто иметь красти сватебное и сгородное — все митрополиту.
  22. Про девку сыр краявши, за сором ей 3 гривны, а что потеряно, тое заплатити, а митрополиту 6 гривен, а князь казнить.
  23. Аще жена мужа крадеть и обличити ю, митрополиту 3 гривны, а муж казнить ю, и про то не разлучити.
  24. Аще кто клеть крадеть, тако же творять.
  25. Аще жена будеть чародеица, наузница, или волхва, или зелейница, муж, доличив, казнить ю, а не лишиться.
  26. Аще мужа два бьетася женьскы, любо одереть, любо укусить, митрополиту 12 гривен.
  27. Аще жена бьеть мужа, митрополиту 3 гривны.
  28. И жене две бьется, митрополиту 6 гривен на виноватой.
  29. Аще который муж бьеть чюжюю жену, за сором ей по закону, а митрополиту 6 гривен.
  30. Аще ли сын биеть отца или матерь, да казнять его волостельскою казнию, а митрополиту в дом церковный такий отрок.
  31. Иже чернець или черница впадеть в блуд, тех судити митрополиту.
  32. Тако же или поп, или попадиа, или проскурница, а впадуть в блуд, тех судити митрополиту опроче миру, а вь что их осудить, волен.
  33. Аще поп, или чернец, или черница упиеться без времени, митрополиту в вине.
  34. Аще кто что поганое сьясть по своей воли, или кобылину, или медведину, или ино что отреченое, митрополиту в вине и в казни.
  35. Иже поп дети крестить в чюжем уезде иного попа, раз пси нижа или при болезни, а что створить крешеньское не во своем уезде, митрополиту в вине.
  36. С некрещеным, ни иноязычником, или от нашего языка будеть с некрещеным, ведая ясть и пиеть, митрополиту в вине.
  37. Аще кто с отлученым ясть и пиеть, да будеть сам отлучен.
  38. Аще кто с бесерменкою или с жидовкою блуд створить, а не лишиться — церкви отлучиться и христьян, а митрополиту 12 гривен.
  39. Аще чернец или черница (рос)стрижються63, митрополиту 40.
  40. А сими винами разлучити мужа с женою.

1). А се первая вина. Услышить жена от иных людей, что думати на царя или на князя, а мужу своему не скажеть, а опосли обличиться — розлучити.

2). А се вторая вина, оже муж застанеть свою жену с любодеем или учинить на ню послухы и исправу, разлучити.

3). А се 3-я вина, аще подумаеть жена на своего мужа или зелием, или инеми людьми, или иметь что ведати мужа еа хотять убити, а мужу своему не скажеть, а опосле обьявиться, и разлучити их.

4). А се 4-я вина, аще без мужня слова иметь с чюжими людьми ходити, или пити, или ясти, или опроче мужа своего спати, потом обьявиться, разлучити их.

5). А се 5-я вина, оже иметь опроче мужа ходити по игрищам, или в дни, или в нощи, а не послушати иметь, розлучити их.

6). А се 6-я вина, оже жена на мужа наведеть тати, велить покрасти, или сама покрадеть, или товар, или церковь покрадши, инем подаеть, про то разлучити.

  1. А что ся дееть в монастырьскых делех, в церковных, в самех монастырех, да не вступаеться князь, ни волостель, безатщина приидеть к волостелю митрополичю.
  2. Аще кто устав мой и уставление мое порушить, или сынове мои, или внуци мои, или правнуци мои, или от рода моего кто, или от рода боярьскаго бояр моих, а вступягь в суд митрополич, что есмь дал митрополиту церковныи суды, епискупом, по правилом святых отец, судивше, казнити по закону.
  3. А хто иметь судити, станеть сь мною на страшнем суде пред богом, и да будеть не нем клятва святых отец 300 и 18, иже в Никии и всех святых. Аминь.

Опубл.: Российское законодательство Х-ХХ веков. Т. 1. М., 1984. С. 139-140

© Открытый текст (Нижегородское отделение Российского общества историков – архивистов). Копирование материала – только с разрешения редакции